Pametna kupovina na Crni petak: Saveti i trikovi za izbegavanje prevara
Cene dečijih cipela kao primer
Polovinom novembra zimske dečije cipele bile su na popustu i koštale su oko 5.300 dinara umesto 9.000. Međutim, dva dana uoči Crnog petka, cena je porasla na 6.200 dinara. Dan pre Crnog petka, sniženje više nije bilo aktivno. Nije isključeno da će se danas pojaviti nova “neverovatno dobra” akcija. Baš kao što je moguće da će velikodušnost trgovaca ovog puta biti manja nego pre dve nedelje.
Saveti za pametnu kupovinu
Forbes Srbija razgovarao je sa dokazanim kupcima, uspešnim trgovcima i posvećenim zaštitnicima prava potrošača kako bi dobili najvažnije savete za pametnu kupovinu. Glavni zaključak je: ne očekujte mnogo, gledajte cene, a ne oglašene popuste i usmerite se na artikle koje već dugo merkate. Takođe, ograničite budžet jer magija “poslednje šanse po neverovatnoj ceni” može opustiti i ruku i karticu.
Preporuke influenserke
Influenserka Danijela Stanković (@dayasbeautycorner na Instagramu) preporučuje onlajn kupovinu zbog izbegavanja redova i potrage za parkingom. Najvažnija je priprema pre nego što osvane poslednji petak u novembru.
“Koliko vidim, uglavnom nema promo kodova. Ukoliko ih neko i spremi, najavi ih onima sa kojima sarađuju. Moj trik je da pripremim korpu dan unapred i onda kada dođe trenutak za popuste, pokupim sve što treba. Ne gubim vreme na kupovinu jer dok bih sve to ubacivala u korpu, već bi se rasprodalo,” kaže Danijela.
Procene su da se popusti kreću od 15 do 20 odsto, što nije uvek najpovoljnija cena.
“Crni petak i nije previše isplativ. Mnogi najpre dignu cene pa one dođu na nivo na kojem su bile i pre Black Friday-a,” ističe Danijela Stanković.
Varljivost popusta
Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, upozorava na varljivost popusta.
“Ne bi trebalo da nas zanima koliki procenat sniženja stoji uz proizvod, nego njegova cena. Trgovac može nekoliko dana ranije da poveća cenu i stvori sliku o sniženju od 50 odsto. A nije,” kaže Nikolić. “Ko je pratio cene, to bi mogao da uoči.”
Reklamacije i problemi
Potrošačka udruženja nisu primetila povećanje broja reklamacija tokom Crnog petka. Broj zamerki i problema je uobičajen.
“Moguće je, mada retko, da potrošači kupe neki tehnički uređaj po značajno manjoj ceni. Ukoliko postoji razlog za reklamaciju, može se desiti da trgovac više nema taj uređaj na stanju. Potrošaču se vraća novac, ali on po toj ceni ne može da kupi novi uređaj. To su retki i pojedinačni slučajevi,” kaže Nikolić.
Kupci treba da budu oprezni i da prate cene proizvoda pre Crnog petka kako bi izbegli potencijalne prevare. Planiranje kupovine unapred i ograničavanje budžeta može pomoći da se izbegnu impulzivne kupovine i preveliki troškovi.